Tangent er et firma baseret i London, der har specialiseret sig i at udvikle løsninger til visuel postproduktion og Element serien er en af de serier vi nørder har taget til os med kærlighed. Serien består af fire elementer, man kan sætte sammen til et programmérbart værktøj, hvor hvert element har dets egen styrke. De fire elementer er: Bt, Kb, Mf og Tk (se ovenstående billede). Ideen med at dele hele dette “control surface” op i elementer gør, at man som lille firma, kan vælge sine udgifter med omhu, og anskaffe elementer efterhånden som behovet opstår, og til sidst ender man ud med et fuldt setup som man kan se nedenfor.
Det stopper dog ikke her; man kan sagtens tilføje flere af sammen type elementer til sit setup og kan således få lige det setup man selv ønsker.
Vi har arbejdet med Blakcmagic Designs “Davinci Resolve” i et par år, og programmet er beregnet til professionel colorgrading – og tænk engang: Det er ganske gratis! Da vi først begyndte at colorgrade, var det med besvær, at finde frem til de helt rigtige indstillinger i farve, og med musen som hovedværktøj kunne man let blive frustreret, når præcisionen ikke var optimal. Det var først, da vi købte Tangent Element Tk, at vi for alvor kunne udnytte mange af de muligheder, Davinci gav os.
Tangent Element Tk
Grunden til at valget faldt på Element Tk, var at vores største udfordring i forbindelse med Davinci Resolve, lå i finesserne det var at arbejde med programmets “three way colorwheels” som man kan se nedenfor.
Problemet ligger i, at de minutiøse bevægelser der skal til, for at bevæge farven til det ønskede sted, kunne ikke lade sig gøre med musens mere grove bevægelser, og alternativet var at angive værdier ud for hhv. lysstyrke, rød, grøn og blå, hvilket i sig selv er en langsom proces, hvis man ikke har et endegyldigt mål. Derfor så vi meget frem til at prøve kræfter med trackballs. De programmerbare knapper og knobs kan uden tvivl også lette arbejdsopgaverne i Davinci, men kernen i hele colorgradingen ligger primært i trackballsne – Man ser det også tydeligt, hvis man kigger på placeringen af disse i større control surfaces.
Hvis man søger efter control surface (CS) og Davinci Resolve – så kommer man absolut ikke udenom Davincis egen CS: Davinci Control Surface. På daværende tidspunkt var det dog ikke en økonomisk mulighed, selvom vores små nørdede hjerter bankede for at få sådan en lille ting. Derfor kiggede vi andetsteds og valget stod mellem Tangent Wave og Tangent Elements. Wave CS’en er en all-in-one pakke og var derfor også tiltalende for os, men valget faldt alligevel på Elements. Fordelen ved Elements var for os, muligheden for at købe hvad vi manglede. Hvor vi med Wave ville få trackballs, ringe og en bunke programmerbare knapper og control knobs, så ville det være begrænset til dette ene modul. Med Elements kunne vi starte med vores væsentligste behov – Trackballs og ringe – og efterhånden udvide efter behov.
Vi købte Element Tk af Stjernholm Proshop, hvor vi også har købt meget andet af vores udstyr.
Vores forventninger til Element Tk var ikke vilde, på trods af, at det vi havde læst om produktet kun var positivt, men da vi først havde lukket op for pakken og taget elementet ud, kunne vi straks fornemme, at her var der tale om et kvalitetsprodukt. Først og fremmest føles tyngden som kvalitet. Den matsorte overflade har mere et gummi- end plastik-feel, og både trackballs og ringene udenom føles stabile, og man er ikke nervøs for at give dem et ordentlig rul. Knapperne har en let indadvendt bue, og giver god respons på tryk.
Selve trackballsne glider uhindrede rundt i lejet, dog med nok modstand, at de stopper med at rulle, når man giver slip.
Ringene har samme modstandsfornemmelse som kuglerne og man skal dreje godt til, før de spinner af sig selv. Gummibelægningen giver et solidt greb.
Der er to knapper placeret ovenover hver trackball+ring, hhv. til at nulstille indstillinger foretaget med ring og kugle. Dette fungerer rigtig godt, i forhold til at rette fejl man begår i første omgang, men kan være generende, hvis man kommer til at trykke på dem, efter man har foretaget en grade over længere tid. Det bliver dog aldrig rigtig irriterende, da man som regel har mulighed for at fortryde i programmerne. Der er også to knapper der fungerer som SHIFT og ALT funktioner, men det er ikke noget vi tager i brug særlig tit. Det giver mere mening i forbindelse med andre elementer og programmerbare knapper, men ikke på Element Tk.
Davinci Resolve og Tangent Element Tk
Tangent elementet fungerer fantastisk sammen med Davinci – Så kort kan det siges. For at få Tangent Elements til at fungere med Davinci kræver det at man installere Tangent Hub Software som findes på deres hjemmeside. Hvis man anskaffer sig flere af Elementerne, så vil man normalt selv kunne programmere knapperne, men Davinci er lavet således, at knapperne er programmerede på forhånd, og såvidt jeg ved, kan man ikke selv ændre i disse. Det er dog ikke noget problem for Element Tk, da de vigtigste funktioner ligger i trackballsne, og disse har man alligevel ikke lyst til at kunne programmere. Når det så er sagt, så er mulighederne mellem Davinci og Elements fantastiske, og selvom det kræver lidt tilvænning, så kan brugen af en control surface, sætte skub i tingene, så arbejdsgangen bliver væsentlig hurtigere.
Når jeg colorgrader, starter jeg typiskmed at lave en primær grade, hvor jeg med ringene sætter belysning inden for de rammer jeg ønsker, så hverken highlights eller shadows er udenfor de synlige rammer. Så bruger jeg trackballsne til at sørge for at de mørke områder i klippet er sorte eller ihvertfald tæt på. Ofte tilføjer jeg en 3D LUT og endelig laver jeg det look jeg ønsker.
Som man nok kan forstå af denne gennemgang, så har jeg kun rosende ord med på vejen – ihvertfald hvad angår brug og kvalitet. Der er dog en enkelt ting jeg lige må påpege. Den bliver utrolig hurtig støvet til – og det kræver lige et par minutter for at få det væk – Tid der ellers kunne bruges til colorgrading! 🙂