nerd om os
nerd om os
nerd om os

Skriv et godt brief


Når du skal igang med en filmproduktion, så start med at lave et grundigt brief, der klæder os bedst muligt på til at løse opgaven. Et godt brief er med til at inspirere, afgrænse og forventningsafstemme. Det sikrer, at vi forstår opgaven og at du får mest ud af dit budget.

Afsender

  • Hvem er du og din virksomhed/organisation?
  • Hvad er jeres raison d’être?
  • Hvor er I og hvor er I på vej hen?
  • Hvilke udfordringer har I?
  • Hvordan adskiller I jer fra andre i jeres branche?

Målsætning

  • Hvorfor har du brug for denne film?
  • Hvilken forskel skal denne filmproduktion gøre for jer?
  • Hvad er den vigtigste ting, du gerne vil have målgruppen til at gøre, når de har set filmen?
  • Hvad er målet med filmproduktionen? Salg? Awareness?

Roller og stakeholders

  • Hvilken rolle spiller du?
  • Hvem skal godkende projektets dele?
  • Er der andre på dit team, vi kommer til at samarbejde direkte med?
  • Hvilken beslutningskraft har de?

Budskab

  • Hvad er hovedbudskaberne?
  • Hvis der er mere end 3, bør vi måske lave flere film.
  • Hvad er argumenterne for budskaberne?
  • Er der yderligere info eller features, der skal formidles?
  • Lav gerne en prioriteret bullet-liste over alt dét, der skal formidles.

Målgruppe

  • Hvem snakker vi primært til? (Branche, stilling, alder, køn, indkomstniveau, smag, livsstil etc.)
  • Hvilken målgruppe er vigtigst, hvis vi skal tale til flere?
  • Hvad tænker målgruppen om din organisation/produkt/service? Hvorfor?
  • Hvad går de op i?

Kravspecifikationer vs. kreativ frihed

  • Hvilke ting er I ikke interesserede i modspil på?
  • Indenfor hvilke rammer er I åbne overfor modspil og kreativ frihed?
  • Er der konkrete tekniske eller formelle krav, der er defineret på forhånd? Fil-format? Varighed? Sprog? Hvorfor?

Tone of voice og stil

  • Er der en allerede eksisterende tone of voice, som filmproduktionen skal passe ind i?
  • Er filmproduktionen en del af en allerede eksisterende kampagne?
  • Er der allerede eksisterende materiale (optagelser, grafik, lyd mm.), som kan eller skal være en del af produktionen?
  • Hvad er jeres umiddelbare tanker om valg af stil (visuelt/sprog/humor)?

Kontekst

  • Hvor skal filmproduktionen bruges og vises?
  • Er der en finansieret kampagne og i så fald hvor?
  • Er der allerede eksisterende materiale (optagelser, grafik, lyd mm.), som kan eller skal være en del af produktionen?
  • Hvor møder målgruppen filmen?
  • Hvor er målgruppen i deres rejse på det tidspunkt, hvor de møder filmen?

Referencer

  • Er der eksisterende filmproduktioner, som vi skal kende til? Enten til inspiration, eller skræk og advarsel? Fra jeres konkurrenter, jer selv, eller helt andre brancher?

Deadline

  • Hvornår vil I gerne have det færdigt?
  • Hvornår SKAL det være færdigt? Hvorfor?

Budget

  • Hvilke midler er der til rådighed? Det er meget nyttigt med en omtrentlig indikation, så vi kan sørge for at vælge en passende approach.